RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN
Tarikh :
21.03.2012
Mata Pelajaran : Bahasa Melayu
Masa : 10.00 – 11.00 pagi (60 Minit)
Kelas/Darjah : 5
Bilangan Murid : 28 orang
Tema : Patriotisme
Tajuk : Bumi Merdeka
Pengetahuan sedia ada murid :
Murid dapat menceritakan pengetahuan dan
pengalaman mereka
menyambut Hari Kemerdekaan setiap tahun
Negara kita.
Objektif Pelajaran : Diakhir pengajaran murid-murid dapat:
1.
Murid dapat menulis
satu peranggan tentang nilai murni dan pengajaran yang terdapat petikan Bumi
Merdeka.
2.
Murid membaca dan mengumpul maklumat tentang nilai dan
pengajaran yang terdapat dalam petikan.
3.
Murid dapat
menjawab 4 dari 5 soalan pemahaman berdasarkan petikan.
Fokus Utama Pembelajaran :
:
7.3. Membaca
dan menghayati pelbagai bahan sastera yang berkualiti untuk meningkatkan
dan
memperkukuhkan minat membaca.
Aras 2 ( i ) Mengumpul maklumat tentang isi
kandungan bahan yang dibaca.
11.2 Mengulas
karya-karya bukan sastera dari segi penggunaan perkataan, idea, ayat,
wacana,
nilai dan pengajaran
Aras 3 ( i ) Mengemukakan pendapat tentang
mesej dan nilai yang terdapat dalam bahan.
Kemahiran Bahasa : Bertutur, Menulis dan Mendengar
Tatabahasa : Sebutan dan intonasi
Nilai Murni : Kesenian,
menghormati dan menghayati
KEMAHIRAN BERNILAI
TAMBAH (KBT)
Kemahiran Berfikir : Membuat perbezaan,membuat inferens dan
kemahiran
mengkategorikan
Kemahiran Belajar : Menerima maklumat, memproses dan melaporkan
Kecerdasan Pelbagai : Kinestetik, intrapersonal, intrepersonal,
naturalis dan emosi.
Bahan Bantu Mengajar : Komputer, lcd,
senikata lagu tanggal 31, petikan Bumi Merdeka
Langkah
(Masa )
|
Isi Pelajaran
|
Aktiviti
Pengajaran
&
Pembelajaran
|
Catatan
|
Set Induksi
( 5 minit )
|
Guru mendengarkan murid lagu Tanggal 31.
Guru menanyakan soalan
kepada murid.
1.
Apakah yang terjadi
pada tanggal 31?
|
i)
Murid diminta mendengar
dan menghayatinya senikata
lagu Tanggal 31.
ii)Murid
diminta memberikan
penjelasan tentang maksud
lagu yang didengarkan oleh
guru.
|
KB:
menghubungkait,
inferens
BCB:
Mendengar
BBM:
Radio,
senikata
Lagu
tanggal 31.
|
Langkah 1
( 15 minit )
|
Guru memberi petikan
bertajuk “Bumi
Merdeka”
melalui power point (lcd).
|
i) Murid dikehendaki mengelik
salah satu
pautan yang
disediakan.
ii)Murid diminta membaca
petikan itu
secara individu
dengan kuat
dan mengikut
intonasi
serta gaya yang
betul.
iii)Murid-murid lain
dikehendaki
mendengar dan
meneliti
teks sambil
memahami
petikan tersebut.
iv)Guru
bersoalajawab kepada
murid
berkaitan dengan
petikan
|
KB:
membuat
inferens.
BCB:
membaca
dengan intonasi yang betul.
BBM:
power
point (lcd).
teks
petikan.
|
Langkah 2
( 20 minit )
|
Guru mengadakan perbincangan kumpulan antara
murid-murid dan melakukan pembentangan.
1 Membuat 1 peranggan
berkaitan
nilai dan
pengajaran
yang
terdapat dalam
petikan
|
i) Murid dibahagikan kepada
beberapa
kumpulan.
ii)Murid diminta berada dalam
kumpulan dan
membuat
perbincangan.
iii)Murid dikehendaki
membentangkan
nilai dan
pengajaran
berpandukan
petikan dalam 1 peranggan
mengikut
kumpulan.
iv)Guru meminta
kumpulan
yang
menyiapkan dahulu
dapat
membentangkan hasil
perbincangan.
v)Guru bersoaljawab dan
bertanya
soalan hasil
perbincangan
murid
dalam
kumpulan dan
memberikan
ulasan
pembentangan terbaik
|
KB: menghubungkait, menjana idea.
BCB:
memproses dan melaporkan maklumat
BBM:
power
point (lcd).
teks
petikan
|
Langkah 3
( 15 minit )
|
Guru memberikan latihan kepada murid-murid.
Aktiviti pengayaan:
Menjawab soalan pemahaman
Aktiviti pemulihan:
Menyudahkan petikan yang diberikan dengan mengisi
tempat kosong.
|
i) Guru bertanyakan kepada
murid
sekiranya murid masih
tidak
memahami tajuk
pengajaran
hari ini.
ii)Guru memberikan latihan
kepada murid
iaitu menjawab
5 soalan
pemahaman.
iii)Guru membimbing
kumpulan murid yang
memerlukan
pemulihan
dengan
menyediakan soalan
yang perlu
dilengkapkan
dengan mengisi tempat
kosong.
|
KB:
menjana idea, membuat inferens
menghubungkait
BCB:
memproses, mengumpul,
mencatat dan
melaporkan maklumat
BBM:
power
point (lcd).
teks
petikan,
lembaran
kerja
|
Penutup
( 5 minit )
|
Guru
membuat rumusan mengenai pengajaran yang telah diajar dan menanyakan soalan
kepada murid apa yang telah mereka pelajari.
Guru juga menanyakan nilai-nilai murni yang terdapat
semasa sesi pengajaran dan pembelajaran.
Guru bersama-sama dengan murid menyanyikan lagu Tanggal
31.
|
Guru
menggalakan murid-
murid supaya dapat
mengumpul
maklumat
daripada
bahan-bahan lain
berkaitan
dengan
kemerdekaan
bagi menambah
pengetahuan
mereka
Murid
menyanyikan lagu
Tanggal 31
dengan penuh
semangat
patriotisme
|
Nilai-nilai
murni
Menghargai
Menghormati
Bersyukur
Bekerjasama
|
Refleksi: Murid
lebih aktif apabila guru menyelitkan nyanyian dalam pengajaran. Murid dapat
memberikan pendapat sendiri dan menyampaikan kepada kelas secara lisan dan juga
dapat menguasai kemahiran yang diajar. Beberapa murid yang lemah, guru perlu
memberikan pemulihan secara tidak formal dalam kelas.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan